Kampana fren sistemi, özellikle ekonomik sınıf araçlarda ve arka akslarda yaygın olarak kullanılan bir fren türüdür. Disk fren sistemine göre daha düşük maliyetli ve uzun ömürlü olan kampanalar, genellikle binek otomobillerin arka tekerleklerinde bulunur. Fren performansı açısından disk fren kadar etkili olmasa da, düşük hızda ve şehir içi kullanımda yeterli güvenlik sunar.
Kampana sisteminde fren balataları (pabuçlar), kampana iç yüzeyine sürtünerek frenlemeyi sağlar. Zamanla bu yüzeylerde aşınma meydana gelir ve fren performansı düşer. Yaygın belirtileri arasında frenleme sırasında ses gelmesi, pedalda sertleşme veya esneme, fren mesafesinin uzaması yer alır.
Tamir süreci, genellikle kampananın yüzey taşlaması, balata değişimi ve gerekiyorsa komple kampana değişimini içerir. İşçilikle birlikte kampana tamiri oldukça ekonomik kalır. Ancak kampananın çatlaması, ovalleşmesi gibi ciddi sorunlarda değişim zorunlu olur.
2025 yılı itibarıyla kampana fiyatları araç markasına göre değişiklik gösterse de genellikle parça başına 800 TL’den başlayarak 2.500 TL’ye kadar çıkmaktadır. Aşağıdaki tabloda popüler araçların kampana fiyatlarını ve ortalama tamir maliyetlerini bulabilirsin.
Kampana Fiyatları ve Tamir Ücretleri Tablosu (2025)
Marka – Model | Kampana Takım Fiyatı (TL) | Fren Pabucu (TL) | İşçilik (TL) | Ortalama Tamir Tutarı (TL) |
---|---|---|---|---|
Renault Clio | 950 – 1.400 | 500 – 700 | 500 – 600 | 2.000 – 2.400 |
Fiat Egea | 1.100 – 1.500 | 550 – 750 | 500 – 650 | 2.200 – 2.600 |
Hyundai i20 | 1.000 – 1.400 | 500 – 700 | 500 – 600 | 2.000 – 2.300 |
Dacia Sandero | 900 – 1.300 | 450 – 600 | 450 – 600 | 1.800 – 2.200 |
Peugeot 301 | 950 – 1.400 | 500 – 650 | 500 – 600 | 1.900 – 2.300 |
Ford Courier | 1.200 – 1.600 | 600 – 800 | 500 – 650 | 2.300 – 2.700 |
Volkswagen Polo | 1.300 – 1.800 | 650 – 850 | 600 – 700 | 2.500 – 3.100 |
Toyota Yaris | 1.200 – 1.700 | 600 – 800 | 500 – 650 | 2.300 – 2.800 |
Opel Corsa | 1.000 – 1.400 | 550 – 750 | 500 – 600 | 2.000 – 2.400 |
Citroën C-Elysée | 950 – 1.400 | 500 – 700 | 500 – 600 | 1.900 – 2.300 |
Özet
Kampana fren sistemi, düşük maliyetli ve dayanıklı olmasıyla avantajlıdır. Ancak zaman içinde balataların aşınması, kampananın yüzeyinin sertleşmesi veya çatlaması gibi sorunlar yaşanabilir. Bu durumda yüzey taşlama, pabucu değiştirme ya da komple kampana yenileme yapılır.
2025 itibarıyla kampana değişim fiyatları, araç segmentine göre değişmekle birlikte genelde 2.000 TL ile 3.000 TL arasında tamamlanmaktadır. Eğer sadece fren pabucu değişecekse maliyet daha da düşer. İşçilik ücretleri 500–700 TL civarında seyretmektedir.
Tamir süreci genellikle aynı gün içinde tamamlanır. Yetkili servislerde işlem yapılması önerilir çünkü fren sistemi doğrudan sürüş güvenliğini etkiler. Ayrıca bazı araçlarda arka kampana sistemine el freni entegre olduğundan, yanlış müdahale fren sistemini tamamen bozabilir.
Diğer Yazılarımız